* Cementa i Degerhamn har avsatt pengar för år 2010 till slåtter av vass och annan restaurering av Stensjön = Svalanlokal: Lilla övre resp Stora övre kalkbrottsdammen strax VNV om Albrunna kalkbrott.
Efter vasslåttern där, kommer maskinen att lånas ut (sponsras då av Cementa) till Södra Möcklebys hembygdsförening, som kommer att göra ett par öppningar i Fågelsjön, som är belägen ungefär på gränsen mellan Södra Möckleby och Degerhamn. Arbetet utförs för att göra lokalen mer attraktiv för fåglar och fågelintresserade.
* Jag har känt till planerna i ett år och när det talades om vasslåtter redan i mitten av maj (firman, som skulle utföra arbetet föreslog detta enligt hembygdsföreningen) gav jag rekommendationer att utföra arbetet tidigast i september 2009.
Nu fick inte Cementa loss medel 2009, men planerar alltså att utföra arbetet i år.
* Föreningens ordförande var på möte med Cementa i veckan som gick och fick besked att man gärna skulle börja arbetet så fort isen gått. Hembygdsföreningen vill vänta med sin del av arbetet i Fågelsjön till hösten, men vill förstås låna "slåttermaskinen" när den ändå finns i socknen.
* För att få reda på regelverket kring sådana här ingrepp har jag kontaktat Länsstyrelsen i Kalmar
* Vad anser ÖOF:s styrelse om olika former av ingrepp (exempelvis vasslåtter) i våtmarker och annan känslig natur under fåglarnas och andra djurarters reproduktionstid?