Vindkraftverk mellan Södra Möckleby och Albrunna

Här kan ni diskutera fågelskydd och naturvård. Kom gärna med förslag på projekt som ÖOF kan stödja.

Vindkraftverk mellan Södra Möckleby och Albrunna

Inläggav Göran A » tor jun 10, 2010 5:39 pm

Mellan sydöstra delen av Södra Möckleby och den gamla, västra delen av Albrunna kalkbrott,
löper en låg och långsmal ås i nord-sydlig riktning, den s.k. Kvarnbacken med tillhörande
grusväg Kvarnvägen.
En knapp kilometer söder om Södra Möckleby föreslås att en rad av fem vindkraftverk byggs
längs denna ås, med jordbruksmark och äng på båda sidor. Det sydligaste kraftverket ska
byggas ungefär där den lilla tallskogen ses strax öster om Albrunnaallén.

Uppdragsgivare, åt företaget (www.ecocom.se) som ska undersöka naturvärdena, är O2-Vindkompaniet
i Mörbylånga.
Ecocom har förstås tagit kontakt med personer som har uppgifter om detta samt granskat Svalan,
Rödlistan och övriga inventeringar. En ornitolog har också specialstuderat området/områdena.

LÄS MER:
http://www.borgholm.se/index.php?placid ... &parent=80

SAMRÅDSMÖTEN angående vindkraftsplanen för Öland
På samrådsmötet ges möjlighet att ställa frågor och ge synpunkter

Måndagen den 28 juni kl 19.00 i Glömminge församlingshem

Tisdagen den 29 juni kl 19.00 i Löttorps bygdegård och Folkets Hus i Södra Möckleby

Torsdagen den 1 juli kl 19.00 i Stadshuset i Borgholm

Min personliga undran är förstås, förutom det ornitologiska, vilket värde
* Världsarvet Södra Ölands odlingslandskap har i sig och
* den öländska landskapsbilden som sådan
Göran Andersson, Södra Möckleby
Göran A

Re: Vindkraftverk mellan Södra Möckleby och Albrunna

Inläggav TobbeBerger » lör jun 12, 2010 12:58 pm

På tal om märkliga platser för vindkraft... Vid Långöre udd på östra Öland (precis norr om Kapelludden) ligger sedan några år ett vindkraftverk i direkt närhet (300m) till strandängarna och efter att en dunge med häckande gråhäger(en av de få på ön) illegalt sågats ner finns nu planer för fler vindkraftverk just här (kanske redan på gång?). Jag tycker det är helt otroligt att det överhuvudtaget beviljats uppförande av vindkraftverk öster om östra landsvägen på ön och att det sedan tillåtits precis intill strandängarna gör det ännu mer anmärkningsvärt. Kanske får vi räkna med fler beviljade ansökningar även från andra områden på östra Öland? Man kan inte vara annat än förbluffad. Undrar hur populärt Öland kommer vara som turistmål om säg 20 år för de som besöker ön just för naturvärdena (ex. östra sidans strandängar, Stora alvaret osv) om denna utbyggnad fortsätter? /Tobbe
TobbeBerger

Inläggav TobbeBerger » lör jun 12, 2010 1:18 pm

Läser vidare i "Ölandsvind - planeringsunderlag för lokalisering av vindkraftverk på Öland" från Länsstyrelsen i Kalmar län (2009:04), som man kommer åt bl a via länken: http://www.borgholm.se/index.php?placid ... parent=951 att ÖOF lämnat vissa synpunkter på vilka områden som "måste undantas från vindkraftsutbyggnad". Här har föreningen(styrelsen?) tydligen gjort bedömningen att östra Ölands kuststräcka endast är värdefull från Gårdby och söderut? Tycker det är otroligt märkligt att fågelrika, grunda vikar och strandängar längs kusten från Gårdby och NORRUT, som inte är skyddade ur annat hänseende (ex. fågelskyddsområden), alltså är helt ok för utbyggnad enligt föreningen? Min personliga åsikt är att anläggning av vindkraftverk på Öland alltid bör ske med största försiktighet (både av skälen turismpåverkan(!), landskapsbildpåverkan och även ev. påverkan på djur och natur), och det borde vara självklart att värna om och skydda, bland annat, hela den östra kuststräcken från vindkraftverk!
TobbeBerger

Inläggav Göran A » lör jun 12, 2010 4:35 pm

Jag omfattar Tobbes båda inlägg. Turismvinkeln är intressant, tack för att du tog upp det!

I juli förra året blev jag kontaktad av ett arbetsteam, som studerar Albrunnaalléns olika värden,
hur den ska skyddas och bevaras. Min bit av det hela var förstås ornitologisk.
Parallellt med denna fantastiska allé planeras nu fem vindkraftverk. Det sydligaste ska, enligt
den karta jag fått, placeras endast 700 meter från de norra husen i Albrunna respektive 900 m
från bebyggelsen i Södra Möckleby.

Det är så märkligt att ett världsarv kan få påverkas på ett så spektakulärt sätt, som dessa
vindkraftverk utgör. De som finns söder om Kristinelund resp öster om Grönhögen torde vara
byggda före det beslutet, men jag är i skrivande stund inte säker på det.

Jag bodde trettio år på Åland, vistades där under fem decennier, i ett landskap som delar detta,
att ha en unik landskapsbild, med Öland.
På Åland har de mjuka värdena fått sina törnar och landskapsbilden har förändrats radikalt.
Ålänningarna själva talar i termen "PÄNGAR"

Öland har fortfarande möjligheten att bevara sin unika landskapsbild. Vi, som bor här, blir i
pengar räknat inte rika, men i naturupplevelser blir vi förmögna.
Detta gäller även de som besöker Öland.
Göran Andersson, Södra Möckleby
Göran A

Inläggav Koffelager » sön jun 13, 2010 9:53 pm

Angående Öland och vindkraft så finns ÖOFs vindkraftpolicy här--> http://oof.nu/eSida.php?idnr=34

Nedan är hämtat från den:

Områden som måste undantas från vindkraftutbyggnad
De områden på Öland ÖOF anser måste undantas från vindkraftsutbyggnad är:
• Ottenbyområdet (S om Karl X Gustafs mur)
• Östra Ölands kust, upp till Gårdby, all mark Ö om den östra landsvägen
• Östra Ölands kust norr om Gårdby, all mark <1 km från stranden
• Sträckningen Karlevi – Ekelunda – Sandby kyrka och området 4 km norr härom
• Sträckningen Gullehamn – Stacketorp – Arbelunda och området 5 km norr härom
• Öland N om Skäftekärr
• Naturreservat eller Natura 2000-områden i övriga kustområden (<2 km ifrån) eller de som omfattar våtmarker
• fågel- och sälskyddsområden
Vi är också tveksamma till utbyggnad S om sträckningen mellan Grönhögen och Össby (höga sträckkoncentrationer).
Mvh Kristoffer Lager
Koffelager
Site Admin

Inläggav TobbeBerger » mån jun 14, 2010 8:46 am

Ja, i så fall har ett mycket allvarligt (och märkligt eftersom det bara är ett par ord som ändrats!) fel smugit sig in i dokumentet jag hänvisade till från Lst. Det lär väl snarare vara detta dokument än ÖOF:spolicy som kommer användas av beslutsfattare och politiker. Om det som står där och anses vara ÖOF:s syn är felaktigt, så borde väl detta påpekas och rättas till snarast...? Se nedan från Lst:s rapport:

"Föreningen har angivit ett antal områden som
från ornitologiska synvinklar måste undantas
från vindkraftsutbyggnad. Dessa är:
• Ottenbyområdet söder om Karl X
Gustafs mur
• Östra Ölands kust, upp till Gårdby, mark
öster om östra landsvägen
Östra Ölands kust upp till Gårdby, all
mark mindre än 1 km från stranden

• Sträckningen Karlevi – Ekelunda -
Sandby kyrka och området 4 km norr
därom• Sträckningen Gullehamn- Stacketorp-